فعالیت‌های تابستان ۹۹ | خانه یادگیری رها

گروه سنی ۹ تا ۱١ سال

👈ترانه‌های انگلیسی

ترانه‌های انگلیسی با هدف تقویت هوش شنیداری کودکان طراحی شده است و از طریق خواندن آواز انگلیسی ارائه می‌شود. استفاده از ترانه‌های انگلیسی در این فعالیت، به تقویت زبان انگلیسی و لهجهٔ کودکان کمک شایانی می‌کند. روش کار کاملا شنیداری است. تقلید گفتار خواننده (به زبان انگلیسی) و شنیدن نحوهٔ خواندن خواننده (آوازخوانی)، دو بخش اصلی کار ما در این فعالیت است. این فعالیت برای کودکان ۹ تا ١١ سال طراحی شده است.

👈 پاورپوینت PowerPoint

با افزایش سرعت تکنولوژی و اهمیت همراهی با دنیای دیجیتال و عقب‌نماندن از فضاهای جهانی، فراگیری روش‌های نوین و الکترونیکی، این روزها، تبدیل به اولویت فضاهای آموزشی و کاری شده است. پاورپوینت، یک برنامهٔ کامپیوتری و یکی از مهارت‌های هفت‌گانهٔ مجموعهٔ نرم‌افزاری آفیس بوده و در واقع، قسمت سمعی-بصری آفیس و جایی برای نمایش پویای تحقیقات و پروژه‌های مختلف است. برنامه‌ریزی به گونه‌ای پیش رفته است تا در شش جلسهٔ یک ساعته، بتوانیم به آنچه مبانی و اصول اولیه کار با این نرم‌افزار است نزدیک شویم و گروه مخاطب و هدف ما در پایان دوره بتواند پروژه‌ای را در قالب پاورپوینت و در ساختار یادگیری چندرسانه‌ای ارائه کند. با نصب مجموعهٔ نرم‌افزاری آفیس روی سیستم‌های کامپیوتری به راحتی به این نرم‌افزار بدون نیاز به فایل پشتیبانی کنندهٔ دیگری، دسترسی پیدا می‌کنیم. فضای رنگی و قابلیت‌های اختصاصی و مشترک آن با دیگر نرم‌افزارهای آفیس، کار با این نرم‌افزار را جذاب کرده است. این دوره برای کودکان ۹ تا ١١ سال ارائه می‌شود.

👈معما و روش حل مسئله

در این کارگاه ما در کنار یکدیگر با انواع معماهای تصویری، ریاضی، استدلالی و منطقی روبه‌رو می‌شویم و تلاش می‌کنیم که روش‌های حل هر یک را کشف کنیم. در این کارگاه با هم یاد می‌گیریم که چگونه یک مسئلهٔ غیر قابل حل را به قسمت‌های کوچک قابل حل تجزیه کنیم، از هر کدام از قسمت‌ها نتیجهٔ مطلوب را بگیریم و سپس، همهٔ نتایج را با یکدیگر ترکیب کنیم تا به جواب کلی برسیم. این کارگاه برای بچه های ٩ تا ١١ سال طراحی شده است.

👈چگونه قصه بگوییم؟

چه طور بعضی قصه‌ها به عمق جان می‌نشینند چنان که محو قصه‌گو می‌شویم؟ همان قصه‌ای که بارها شنیده‌ایم! این بار انگار قصه‌گو جادو می‌کند. کلمات قصه معنایی دیگر پیدا می‌کنند و قصه جان می‌یابد. در این دوره می‌خواهیم از رمز و راز قصه‌گویی بگوییم. چه طور اثر و ردپای ما میان گویش و لحن‌مان خانه کند و خواننده از شنیدن لذت ببرد و همراه‌ قصه‌مان شود. این دوره برای کودکان ٩ تا ١١ سال طراحی شده و بیشتر از هر چیزی به داستان و قصه و کتاب نیاز داریم. قصد داریم با توجه به علاقه‌مان، داستانی را انتخاب کنیم و با در نظر گرفتن درک هر فرد از متن و کمک‌گرفتن از تکنیک‌های قصه‌گویی، بهترین سبک و سیاق خودمان را در روایت‌گویی پیدا کنیم و داستانمان را نقل کنیم.

👈برنامه‌نویسی با اسکرچ

نرم‌افزار اسکرچ یکی از برنامه‌های آموزش الگوریتم است که توسط دانشگاه ام‌آی‌تی توسعه داده شده است. در دورهٔ پیش رو، بنا داریم در دو سطح فعالیت‌هایی را برای آشنایی با اسکرچ و برنامه‌نویسی با آن ارائه کنیم. در سطح مقدماتی، با محیط نرم‌افزار آشنا می‌شویم. از دستورهای ساده حرکتی، صوتی و ... استفاده کنیم. کار با آدمک و انتخاب آن را فرا می‌گیریم و در نهایت با دستور تکرار کار می‌کنیم. برای حضور در سطح مقدماتی لازم است از طریق فعالیت‌های سایت code.org با برنامه‌نویسی آشنایی ضمنی داشته باشند. در سطح میانه، از دستورات شرطی استفاده می‌کنیم و کمی هم با مفهوم متغیر آشنا می‌شویم. برای حضور در سطح میانه، تجربهٔ برنامه‌نویسی در سطح مقدماتی لازم است. در هر دو سطح، فرایند یادگیری با نوشتن برنامه‌ها و بازی‌های ساده پیش می‌رود.

👈کی؟ کِی؟ کجا؟

اگر زندگی‌ات‌ قالیچه‌ای باشد بر دارِ قالیِ رویا که بافنده‌‌ای رویاپرداز آن را می‌بافد، اگر زندگی‌ات داستانِ بلندی باشد که در رویای کسی می‌گذرد، اگر بر شاخه‌ها‌ی واقعیت تابِ رویا بسته باشی، شاید این رویاهای تو باشند که واقعیت‌ات را می‌سازند. رویاهایی که از صحنه‌ها سرشارند و صحنه‌هایی که از تو (کی؟)، در زمان (کِی) و مکان (کجا؟) جان می‌گیرند. با این وصف، توانِ خلقِ صحنه، توانِ خلقِ رویا و توانِ ساختنِ زندگی‌ست. در این دوره، پنجره‌های بازِ ده تا دوازده سالگی را بهانه می‌کنیم برای خلقِ صحنه‌های خواندنی، صحنه‌هایی که به صحنه‌های دیگر امکانِ شدن بدهند و راه رویا را هموار کنند. «کی؟ کِی؟ کجا؟» با شش روز بافتن (نوشتن) و یک روز گستردن (خواندن) برگزار می‌شود، با بافتنِ «کی؟» (شخصیت)، بافتنِ «کِی؟» (زمان)، بافتنِ «کجا؟» (مکان) و با گستردنِ «صحنه» در دورهمیِ هفتگیِ بافندگانِ کوچک.

گروه سنی ۶ تا ۸ سال

👈 Situational artlish (art+English)

در دورهٔ Situational artlish (art+English) با فضاسازی موقعیت‌های مختلف، شیرینی یادگیری زبان انگلیسی را با همراهی موسیقی و حرکت و کارهای هنری به کام کودکان می‌چشانیم. کودکان در این دوره با اصطلاحات زبان انگلیسی در ۶ موقعیت مختلف آشنا می‌شوند: ۱- در پارک و زمین بازی ۲- در هواپیما و قطار ۳- در هتل ۴- در کلاس ورزش ۵- در بیمارستان و مطب دکتر ۶- به وقت نقاشی و کاردستی از اهداف این دوره، تطابق موقعیت و آموزه‌هاست، به این معنا که هر جلسه با یک موضوع در موقعیتی خاص همچون فضای تعیین‌شدهٔ پارک یا فرودگاه و ... با کودکان همراه می‌شویم و با غنی‌کردن فضا، بستری مناسب برای آنها فراهم می‌کنیم. در این مسیر با کمک ابزارهای هنری (موسیقی، نقاشی، سفال و مجسمه و خمیرسازی، ماکت‌سازی، لگو، استاپ‌موشن و هر آنچه از هنر تصور کنید)، به استقبال یادگیری زبان انگلیسی در بستر حقیقی زندگی می‌رویم. لوازم مورد نیاز این دوره ابزارهای کاردستی ساده هست که از چند روز قبل در گروه‌های تلگرام کلاس‌ها بارگزاری می‌شود.

👈عروسک‌های جادویی

در این فعالیت، بچه‌ها را به عمق قصه‌ها می‌بریم تا همراه با روایت آن، شخصیت‌ها ( عروسک‌ها) را خلق کنند. قصه‌ها به پرورش ذهن و خیال‌پردازی کودکان کمک کرده و آنها را با چالش‌های زندگی مواجه می‌کنند. ساختن عروسک‌های قصه هم، به روح قصه واقعیت می‌بخشد که این خود علاوه بر پرورش خلاقیت کودکان، دست‌های آنها رو هم توانمند می‌سازد. در این کارگاه، برای بچه‌ها قصه‌ای می‌گوییم و آنها با کاراکترهای قصه همراه می‌شوند تا با تخیل خودشان، عروسک‌های قصه‌ها را خلق کنند. این کارگاه برای گروه سنی ۶ تا ٨ سال طراحی شده است. عروسک‌ها می‌توانند از هر ابزار و موادی ساخته شوند؛ حتی مواد بازیافتنی؛ پس با بچه‌ها همراه شوید. ❗️برای انجام این فعالیت‌ها لوازمی مورد نیاز است که اعلام خواهد شد.

👈 جورچین فیلم

در این کارگاه با هم از دریچه تصاویر متحرک در قالب انیمیشن‌های کوتاه شخصیت‌ها را دنبال می‌کنیم، داستانشان را پیدا می‌کنیم، به درون‌مایهٔ داستان و اتفاقات آن فکر می‌کنیم، درباره‌اش با هم گفت‌وگو می‌کنیم و با هم تکه‌های فیلم را از نو کنار هم می‌چینیم تا داستان خودمان را برای آن تصاویر پیدا کنیم، بگوییم و بنویسیم. هدف از این فعالیت، دقیق‌شدن به جریان یک فیلم کوتاه و استفاده از این بستر برای درک مفاهیم در روند یک داستان، روایت‌‌گری، گفت‌وگو و سوادآموزی است. در هر جلسه از طریق بررسی اتفاقات یک انیمیشن کوتاه که بچه‌ها از قبل آن را به صورت کامل یا تکه‌های به هم ریخته، دیده‌اند و فعالیت‌هایی در قالب پاسخ به سوال، نقاشی و پیداکردن داستان آن انجام داده‌اند، پیش می‌رویم تا در نهایت، بخش‌هایی از آن را به کمک هم بنویسیم و یا روی تصاویر صداگذاری کنیم. بهتر است از لپ‌تاپ برای شرکت در کلاس استفاده کنید. همراه داشتن کاغذ و نوشت‌افزار مناسب، شرایط مساعد محیط برای امکان شرکت در گفت‌وگو، انجام فعالیت‌هایی پیش از کلاس و در صورت نیاز، هم‌راهی والدین برای این فعالیت‌ها کمک‌کننده است.

👈 هنر (تکنیک‌های چاپ)

مخاطب کلاس بچه‌هایی هستند که نقاشی و کار رنگ رو دوست دارند. از نظر سنی با توجه به توانایی بچه‌ها محصول ممکنه متفاوت باشه اما این طرح برای گروه سنی ۶ تا ۸ سال طراحی شده و حتی ممکن است گروهای بزرگ‌تر هم جذاب باشد. در طی این دوره، یک سری قاب درست می‌کنیم که این قاب‌ها با تکنیک چاپ آماده می‌شوند و در نهایت، بچه‌ها میتوانند یکی از دیوارهای خانه را تبدیل به نمایشگاه نقاشی کنند. هدف این دوره بیش از هر چیز، آشنایی با تکنیک‌های متفاوت چاپ دستی برای کودکان است که البته در کنار این هدف، بچه‌ها غرق دنیای رنگ‌ها می‌شوند و در نهایت میتوانند یک نمایشگاه دیواری خانگی کوچک داشته باشند. ❗️برای انجام این فعالیت‌ها لوازمی مورد نیاز است که اعلام خواهد شد.

👈 برنامه‌نویسی با اسکرچ

نرم‌افزار اسکرچ یکی از برنامه‌های آموزش الگوریتم است که توسط دانشگاه ام‌آی‌تی توسعه داده شده است. در دورهٔ پیش رو، بنا داریم در دو سطح فعالیت‌هایی را برای آشنایی با اسکرچ و برنامه‌نویسی با آن ارائه کنیم. در سطح مقدماتی، با محیط نرم‌افزار آشنا می‌شویم. از دستورهای ساده حرکتی، صوتی و ... استفاده کنیم. کار با آدمک و انتخاب آن را فرا می‌گیریم و در نهایت با دستور تکرار کار می‌کنیم. برای حضور در سطح مقدماتی لازم است از طریق فعالیت‌های سایت code.org با برنامه‌نویسی آشنایی ضمنی داشته باشند. در سطح میانه، از دستورات شرطی استفاده می‌کنیم و کمی هم با مفهوم متغیر آشنا می‌شویم. برای حضور در سطح میانه، تجربهٔ برنامه‌نویسی در سطح مقدماتی لازم است. در هر دو سطح، فرایند یادگیری با نوشتن برنامه‌ها و بازی‌های ساده پیش می‌رود.

👈 چگونه قصه بگوییم؟

چه طور بعضی قصه‌ها به عمق جان می‌نشینند چنان که محو قصه‌گو می‌شویم؟ همان قصه‌ای که بارها شنیده‌ایم! این بار انگار قصه‌گو جادو می‌کند. کلمات قصه معنایی دیگر پیدا می‌کنند و قصه جان می‌یابد. در این دوره، می‌خواهیم از رمز و راز قصه‌گویی بگوییم. چه طور اثر و ردپای ما میان گویش و لحن‌مان خانه کند و خواننده از شنیدن لذت ببرد و همراه‌ قصه‌مان شود. این دوره برای کودکان ۶ تا ۸ سال طراحی شده و بیشتر از هر چیزی به داستان و قصه و کتاب نیاز داریم. قصد داریم با توجه به علاقه‌مان، داستانی را انتخاب کنیم و با در نظر گرفتن درک هر فرد از متن و کمک گرفتن از تکنیک‌های قصه‌گویی، بهترین سبک و سیاق خودمان را در روایت‌گویی پیدا کنیم و داستانمان را نقل کنیم.

👈 عکاسی

کارگاه عکاسی کوششی است برای "بهتر دیدن" و یا "دوباره دیدن" آنچه در پیرامون ما وجود دارد. دیدن برای ساختن قاب شخصی که قبل از گرفتن آن جستجو و مکثی کرده باشیم. در این کارگاه، کودکان ۶ تا ۸ سال با مباحث اولیهٔ عکاسی مثل زاویهٔ دید، ترکیب‌بندی و عناصر بصری (نقطه، خط، سطح و ...) در قالب بازی و قصه آشنا می‌شوند. برای حضور در کارگاه، داشتن یک تلفن همراه یا تبلت برای عکاسی کافی است.

شهریه و ثبت نام

فعالیت‌های تابستانی سال ۹۹ در روزهای یکشنبه و سه‌شنبهٔ هر‌ ماه به مدت ۶ هفته به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

(از یکشنبه ۲۹ تیر تا سه‌شنبه ۴ شهریور)

کلاس‌ها با ۴ نفر تشکیل می‌شود و ظرفیت هر کدام ۷ نفر است.

ثبت نام شما کامل شد. منتظر دیدار شما هستیم.