فعالیتهای تابستان 1400 | خانه یادگیری رها
فعالیتهای تابستانی سال 1400 در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سهشنبه هر ماه به مدت 8 هفته به صورت حضوری و آنلاین برگزار میشود.
(از شنبه 12 تیر تا سهشنبه 2 شهریور)
شهریه فعالیتهای حضوری: 800.000 تومان هر کلاس (8جلسه)
شهریه فعالیتهای غیرحضوری: 400.000 تومان هر کلاس (8جلسه)
فعالیتهای حضوری در پارک چیتگر برگزار میشود.
فرم ثبت نام فعالیتهای غیرحضوری
مهلت ثبت نام به پایان رسید
فرم ثبت نام فعالیتهای حضوری
مهلت ثبت نام به پایان رسید
👈 دوچرخه
قراره زندگی رو بزنیم رو دور تند. البته نه اونقدر تند که منظرهها دیده نشن؛ اونقدر که مناظر بیشتری تو مسیر ببینیم. قراره با سرعت دوچرخه زندگی کنیم چند وقتی؛ نه خیلی تند و نه خیلی کند... .
- همراه با علی چراغی
- تابستان 1400
👈 بازی حرکتی
ما بازیهای حرکتی را تنها به چشم فعالیتهایی سرگرمکننده نگاه نمیکنیم هرچند که این مهمترین هدفی است که این بازیها در خود دارند. ما بازیکردن را یکی از بهترین راهها برای کمک به توسعهٔ مهارتهای حرکتی کودکان و دیگر مهارتهای فردی و جمعی میدانیم. در این دوره سعی میکنیم با انجام فعالیتهای حرکتی بازیگونه، بستری را برای توسعهٔ این مهارتها فراهم کنیم. مسیری که برای هر فعالیت در نظر میگیریم، با درک قوانین بازی آغاز میشود و سعی در به کارگیری هدفمند بدنمان در چارچوب آن قوانین برای رسیدن به بهترین نتیجهٔ فردی و گروهی داریم. لذتی که کودکان از بازیکردن میبرند، انگیزهٔ مهمی است که میتواند در جهت انجام فعالیتهای مورد نیاز بدن صرف شود و به تبع آن، مهارتهایی مانند تعادل، هماهنگی عصب و عضله، چابکی، انعطاف و... بهبود یابد.
- همراه با سهیل سرهنگیان
- تابستان 1400
👈گره و بافت
طناب، گره و بافت از قدیم به واسطهٔ حرفههای مختلف و کاربرد هر کدام استفادههای گوناگونی داشتند. این گستردگی استفاده از بافت و گره حکایت از وسعت موضوعی دارد که به بهانهٔ آن و با استفاده از آن میتوانیم تجربههای متنوعی خلق کنیم. در این دوره با تمرینهایی، مهارتهای بافت و گرهزنیمان را تقویت میکنیم و سپس سعی در به کارگیری گرهها در قالب مسائلی، بر اساس پیدایش آنها داریم و یا مسائلی که به منظوری (مثلا برای پروژهٔ ساخت یک بازی) خودمان طرح کردهایم.
- همراه با سهیل سرهنگیان
- تابستان 1400
👈هنر در طبیعت
در این ایستگاه قرار است تا با نگاهی تازه به محیط اطراف نگاه کنیم. با سنگها و شاخ و برگ درختان آثاری را خلق کنیم و آنها را در معرض دیدم آدمها بگذاریم تا توجهشان را بیشتر به این زیباییها جلب کنیم. سنگها را از نو کنار هم خواهیم گذاشت، درختی را انتخاب کرده و بر زیباییش میافزاییم، با شاخ و برگ درختان مجسمه میسازیم و زمین خاکی را از نو حس میکنیم.
- همراه با غزاله نوروزی
- تابستان 1400
👈بازی موسیقی
شنیدن موسیقی حتی برای بچههایی که نمیخواهند موزیسین شوند هم لازم است؛ چون به تمرکز و توجه آنها کمک میکند. ما در این فعالیت، یاد میگیریم که درست بشنویم و بازیها و حرکات را بر اساس شنیدههایمان انجام دهیم. شعر میسازیم و حرکت میکنیم. ما قرار است دستهای یکدیگر را بگیریم و در دنیای موسیقی قدم بگذاریم. قصه و داستان شنیدن از علایق همیشگی بچههاست. این فعالیت هم برای بچههایی است که هم عاشق قصه و داستان هستند و هم کمی از موسیقی و نت و ریتم میدانند یا علاقه دارند که یادگیری آن را شروع کنند. ما دور هم جمع میشویم و همراه قصه و داستان با سازها مینوازیم.
- همراه با آرمیتا ادیب
- تابستان 1400
👈بازی نمایشی
در این ایستگاه، ما روی فضایی که در آن هستیم تمرکز میکنیم و با خود مرور میکنیم که طبیعت چه تأثیری بر قصههای ما میگذارد. با هم بازیهایی را انجام میدهیم تا بفهمیم طبیعت را با تخیل خود به چه شکلهایی میتوانیم درآوریم و تغییر محیط چه تأثیری روی احساسهای ما میگذارد و ما چگونه به عنوان یک گروه میتوانیم احساسهایمان را به هم و با هم نشان دهیم. ما با هم قصه میشنویم، قصهها را زنده میکنیم، همه تبدیل به آدمها و موجودات قصهها میشویم و طبیعت را به عنوان یک جزء مهم، به همۀ نمایشهایمان اضافه میکنیم.
- همراه با احسان عرفانی
- تابستان 1400
👈سازههای خاکی
خاک، باد، آتش و باد | در تابستان امسال، در خنکای باد و با جرعههای آب، زیر آفتاب سوزان، در پناه سایههای درختان میخواهیم سرپناههای گوناگون را بشناسیم و با هم به شکلهای ساده و جدیدی برسیم. با خاک و آب و چوب و هرچه دوروبرمان هست، با کمک دستهایمان برای خودمان و دوستان کوچک اطرافمان، مکان بسازیم، فضا خلق کنیم، پنهان شویم، خنک شویم، آرام شویم. میخواهیم لانه، حصار، سایهبان، دیوار، خانه، مأمن و سرپناه بسازیم.
- همراه با مرجان خسروی
- تابستان 1400
👈فسیلهای چیتگر
وقتی به پارک، جنگل، کنار رودخانه و جاهای مشابه میروم، انواع سنگها، برگها و شکلهایی را میبینم که هم جذاب هستند و هم منظم و مرتب. خیالانگیز بودن زندگی جانواران، شگفتیِ زندگی گیاهان، رنگهای زیبای سنگها، تنوع حشرات و خلاصه کلی چیزهای جالب دیگر، همگی، من را مجذوب خود میکنند. میخواهم نمونهای برای خود بردارم و آن را درون جعبهای یا آلبومی بگذارم و همراه خود به خانه بیاورم و گاهگاهی نگاهی به آن بیندازم. این کار را دوست دارم. مجموعهها همیشه برایم حرفها و داستانهایی جالب دارند.
- همراه با احمدرضا منصوریان
- تابستان 1400
👈گنج و نقشه
وقتی از نقشه و گنج حرف میزنیم، شاید ناخودآگاه تصویری از دزدان دریایی با پرچم اسکلت و نقشهای در دست به ذهنمان بیاید که آنها را به سوی جزیرهای مرموز و ترسآور، اما پر از هیجان میکشاند. در روز نقشه و گنج، شاید اثری از دریا و دزدان دریایی نباشد؛ اما هر جلسه، نقشۀ گنجی دریافت میکنیم. به دنبال یافتن گنج حرکت میکنیم. با توجه به راهنمای نقشه، درستی مسیر حرکت را پایش میکنیم. از نشانههای محیطی کمک میگیریم تا در نهایت، به جعبۀ گنج آن روز دست یابیم.
- همراه با شهره سروری
- تابستان 1400
👈انسان اولیه
در محیطها و مکانهای مختلف گاهگاهی نشانهای، ردپایی، اثری یا چیزی مشابه اینها پیدا میشود و آدم را کنجکاو میکند که از گذشتهٔ آن نشانه یا علت وجود آن چیز (وسیله) در آنجا مطلع شود. وقتی حواسمان را خوب جمع کنیم و مانند عقاب نگاه کنیم و مانند خفاش بشنویم و... میتوانیم از نشانهها و آثار باقیمانده در یک محل، نتایج جالبی بگیریم و برای خودمان فرضیههای جالبی بسازیم، داستان بسازیم و کلی کارهای باحال دیگر هم در کنار این کارها انجام دهیم.
- همراه با احمدرضا منصوریان
- تابستان 1400
👈ساخت کوره
خاک، آب، آتش و باد | در دسترس، گوارا، گرم و خنک. با خاک سرپناه میسازیم و با آب در گرمای تابستان از تشنگی در امان میمانیم. با آتش سرپناهمان را در سرمای زمستان گرم میکنیم و در خنکای شب تابستان در کنارش از گزند حیوانات در امان میمانیم. آب و خاک را به هم میآمیزیم و در آتش میپزیم و خشت میسازیم و سفال میکنیم و پیش میرویم. خیال را به این همه اگر اضافه کنیم، چه میشود؟ گرسنه میشویم و دلمان میخواهد نانی بود و آبی. برای یک لقمه نان، آرد میخواهیم و آب و جایی برای آتش که نان را بپزیم. دست به خاک میشویم و آب و کمی هم دانش نیاز داریم و دو چشم باز برای مشاهده و کمی خیال و کلی همکاری برای طراحی و ساخت چیزی که بشود در آن چیزی پخت.
- همراه با مرجان خسروی
- تابستان 1400
👈آشپزی در طبیعت
باز هم آشپزی داریم؛ این بار ولی متفاوت. آشپزی در میان درختان؛ بدون گاز و تجهیزات. پس قبل از هر چیز باید هر کداممان بتوانیم مستقلا یک آتش درست و حسابی به پا کنیم. آتشی که به این زودیها نمیرد و غذایمان را آماده کند. سپس گروههای مختلف در یک فرایند بازی و کشف دستورهای آشپزی را پیدا میکنند، به دنبال مواد لازم میگردند و به بهترین روشی که میتوانند مواد را مزه میکنند، دما را میسنجند، زمان را در نظر میگیرند و غذایشان را آماده میکنند. در پایان، هر گروه مسیرِ آمده را ارزیابی و پالایش میکند تا خودش ایرادها و مسیر بهتر را پیدا کند.
- همراه با مریم عزیزی
- تابستان 1400
👈 شطرنج
شطرنج یک بازی دو نفره است که روی یک صفحه و با 32 مهره انجام میشود. در دورۀ مقدماتی، ما طرز حرکت مهرهها، نحوۀ شروع و تمامشدن بازی و ارزش هر مهره را در بازیهای تمرینی بررسی میکنیم. در دورۀ پیشرفته، ما بازی را به سه قسمت تقسیم میکنیم: آغاز، میانه و پایان. سپس تاکتیکهای مخصوص به هر قسمت را با هم مرور و تمرین میکنیم.
- همراه با احسان عرفانی
- تابستان 1400
👈کافه رها
آشپزی همواره بستری معنادر و لذتبخش برای بچهها بوده است. حالا در نظر بگیرید بچه بتوانند در این بستر، پخت و تهیۀ غذاهایی ساده را به طور مستقل انجام دهند یا حداقل برای استقلال در انجام یک کار تلاش کنند. در ایستگاه آشپزی، همزمان با پخت مستقلانۀ غذا یا دسر، به دستورالعملخوانی، آشنایی با مواد غذایی و چگونگی کنار هم قرار گرفتن آنها، شناخت ابزار و چگونگی بهکارگیری آنها میپردازیم.
- همراه با شهره سروری
- تابستان 1400
👈 قصههای تعاملی
در داستانهای تعاملی قرار است با هم وارد دنیای داستانها شویم. میخواهیم یک میزگرد مجازی تشکیل دهیم، تکیه بر جای نویسندۀ یک داستان بزنیم و ببینیم اگر نویسنده چند تا شود، میتوانیم شوری و شیرینی داستان تازه را تنظیم کنیم یا بهتر است بیسروصدا همه چیز را سر جای اول برگردانیم و صندلی نویسنده را به او پس بدهیم و برویم به اتاق داستان نویسندۀ دیگری سرک بکشیم! در مسیر این رفت و برگشتها، کمی با عناصر داستان (شخصیتها، زمان و مکان، درونمایه، مسئله و راهحلها) آشنا میشویم. و شاید هم در آخر، از داستان خودمان سر در آوریم.
- همراه با صبا محمدی مطهری
- تابستان 1400
👈 کتابخوانی انگلیسی
در این دوره با تکیه بر خوانش کتابهای باکیفیت ادبیات کودکان به زبان انگلیسی است. کتابهایی که کودکان کشورهای انگلیسی زبان میخوانند و چه بسا کودکان ایرانی ترجمۀ فارسی آنها را خوانده باشند. در این دوره، کودکان با کتابهای نویسندگان و تصویرگران برجستۀ ادبیات کودک آشنا میشوند، به زبان انگلیسی میخوانند و به زبان انگلیسی گفتوگو میکنند. گنجینۀ واژگان انگلیسی خود را در بستری معنادار (داستان، بازی و فعالیت) غنیتر میسازند و تواناییشان برای درک مطلب افزایش مییابد. توجه: کلاس بچههای ۹ تا ۱۲ ساله به زبان انگلیسی برگزار میشود.
- همراه با شیدا میرزایی
- تابستان 1400
👈 عکس قصه
در ایستگاه عکسقصه، ما با عکسها قصه میگوییم، قصهای که خود بچهها میسازند و با عکسهایی که میگیرند، روایت میشود. در کنار این فعالیت، اصول اولیۀ عکاسی مثل ترکیببندی، زاویۀ دید و نور را تمرین میکنیم.
- همراه با فرانه ولدخانی
- تابستان 1400
👈 نقد فیلم (فیلمبینی)
در ایستگاه فیلمبینی، فقط قرار نیست فیلم ببینیم، بلکه قرار است قدم در دنیای فیلمها بگذاریم و کمی شیطنت کنیم. با شخصیتهایش آشنا شویم و شاید به یک چایی هم دعوتشان کنیم و گپی با هم بزنیم. میخواهیم ببینیم فیلمها در پشت ظاهر و اتفاقات معمولشان، چه چیز مهمی را پنهان کردهاند.
- همراه با مریم بحرانی
- تابستان 1400
👈 قصههای بین قارهای
قصهها عمری به قدمت عمر انسان دارند. خیلی پیش از آنکه خط، راوی مکتوب اندیشههای آدمی گردد؛ قصهها راویان شفاهی احوالات او بودهاند. اما آنچه این جهان رازآلود را شگفتانگیزتر میکند، سرایت بی حد و مرز قصهها در طول زمان و مکان است. قصهها نه در بند جغرافیا ماندهاند؛ نه در اسارت تاریخ! از شرق تا غرب عالم را در نوردیدهاند و از اجداد غارنشین تا ما آدمهای امروز را از شنیدنشان سرمست کردهاند! چه رازی است در این تکرار همیشه و همه جا؟ نمیدانم! در این دورۀ کوتاه تلاش میکنیم جهان قصهها را به قدر وسع خویش، بکاویم و ردپای تکرار را در نمونههایی از قصههای جهان دنبال کنیم. با این امید که ساختار قصهها بر ما آشکار شود و بتوانیم در مواجهه با قصههای تازه، عناصر تکرارشونده را از لابهلای ماجراهای ریز و درشت آنها دریابیم.
- همراه با مریم تقیدوست
- تابستان 1400
👈 استاپموشن
این اشیاء دور و برمان که هر روز میبینمشان، بعد از آشنایی با استاپموشن دیگر همان اشیای ساکت و صامت و ثابتِ همیشگی نیستند. هر کدام، میتوانند جان بگیرند و سوژۀ استاپموشن ما باشند. حس عجیب و قدرتمند خلقکردن با انیمیشنها و تصاویر متحرک سادهای که با فکر ما شکل میگیرند و با دستان ما ساخته میشوند، پررنگترین حس کارکردن با استاپموشن است. اما در این کلاس، سعی میکنیم با هم، نقد خودمان و دیگران را هم تمرین کنیم و نقاط قوت و ضعف کارها را به درستی پیدا کنیم.
- همراه با درسا رضازاده
- تابستان 1400