دورهی مقدماتی آموزش مربی - 1401
سلام دوست عزیز
ضمن سپاس و قدردانی از حضور شما در این دوره، لطفاً پیش از ثبتنام توضیحات زیر را به دقت مطالعه فرمایید.
جریان یادگیری در رها
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد در خانهی یادگیری رها جریانی از اندیشه است که هر ساله با ورود اعضای جدید تنور چالشها، گفتوگوها و یادگیریها را گرم نگه میدارد و نتیجهی آن از یکسو بزرگسالانی (والد یا مربی) هستند که از زاویهای دیگر به کودکان و رشد آنها مینگرند و از سویی دیگر یادگیری، تغییر و پویایی مداوم رها و فعالیتهای آن است. رها مفتخر است که توانسته با برگزاری دورههای متعدد، به هماندیشی در زوایای گوناگون رشد کودکان بپردازد و بزرگسالان (والد یا مربی) را نیز در مسیر یادگیری همراه کند. این همآهنگی و همراهی بزرگترین سرمایهای است که در این میان خلق شده و به کمک آن است که توانستهایم این مسیر پر پیچ و خم را تا این جا طی کنیم. امید که ادامهی این روند گامی کوچک در تحول نظام آموزش این سرزمین و رونق زندگی کودکان آن باشد.
مربی در رها
مربیگری ابعاد و زوایای گوناگونی دارد. هر کسی که در کنار بچهها و با آنها کار میکند، ناگزیر با این ابعاد درگیر است و بسته به شخصیت خود، ممکن است در هر کدام از این وجوه با دیگری متفاوت باشد. اگر در هر کدام از این ابعاد و منظرها، دریچهای بگشاییم، منظرهها و چشماندازهایی میبینیم که به آگاهی و تسلط ما بر موضوع کمک میکند.
دریچهی فلسفی
کودک چیست؟ یادگیری به چه معناست؟ تعارض انتخاب و مسئولیت را چگونه حل میکنیم؟ نقش ما در برابر بچهها چیست؟
پرسشهایی از این دست چارچوب ارزشی ما، یعنی زاویهی دید ما را نسبت به جهان پیرامونمان تعیین میکند. اینکه این زاویهی دید متفاوت با دیگران باشد کاملاً طبیعی است و به تفاوتها و تجربههای گوناگون ما بر میگردد؛ اما اینکه ارزشهای شخص ما با یکدیگر همخوانی نداشته باشند موجب نوعی سردرگمی میشود که در روند کار با بچهها ما را گیر میاندازد و در موقعیتهای پیچیده دچار ناکارآمدی و بیتصمیمی میکند.
دریچهی انگیزشی
بچهها را خیلی دوست دارم. از کار کردن با آنها به وجد میآیم. وقتی با بچهها هستم پر از انرژی و نشاط میشوم.
گزارههایی از این دست گزارههایی ارزشمند هستند و موتور درونی این کار را روشن میکنند. اما کافی نیستند. بودن با بچهها و ارتباط مستقیم با آنها تنها بخشی از این کار است. گاهی لازم است برای این ارتباط ساعتها وقت صرف کرد و سختیهای زیادی متحمل شد تا آن لحظههای شیرین اما کوتاه، عمیق و عمیقتر شود و بستر رشد و یادگیری بچهها غنی و غنیتر. در واقع با یک کوه یخ طرف هستیم که بخش کوچکی از آن ارتباط مستقیم با بچههاست و بخش اعظم آن که دیده نمیشود جاها و کارهایی است که بدون حضور بچهها لازم است انجام شود. باید اهداف رشدی بچهها را بشناسیم، برنامهای درخور این اهداف طراحی کنیم، آن را با بچهها پیش ببریم و در نهایت با مشاهدهگری دقیق روند کارمان را سختگیرانه ثبت، تحلیل و در صورت نیاز اصلاح کنیم.
دریچهی مهارتی
تسهیلگرانه به بچهها کمک میکنم خودشان راهشان را پیدا کنند و تصمیم بگیرند. به آنها کمک میکنم کار گروهی را تمرین کنند. سعی میکنم برایشان امن باشم و به حرفها و خواستههایشان با دقت و انگیزه گوش دهم.
ویژگیهایی از این دست مهارتهای سطح بالایی است که لازمهی همراهی و حمایت مؤثر بچههاست؛ اما علاوه بر آن، باید فرایند رشد و یادگیری بچهها را نیز بشناسیم و نسبت به تجربههای گوناگون در حوزههای متنوع آگاه باشیم. مثلاً همراه بزرگسالی که بداند مفهوم عدد و مهارت شمردن چگونه در بچهها پدیدار میشود و رشد میکند، یا کی و کجا بچهها خط را کشف میکنند و متوجه میشوند که این صرفاً یک خطخطی نیست و معنایی را منتقل میکند، یا استدلال در چه سنی و به شکلی به وجود میآید، یا درک اجتماعی بچهها در چه سنی و با چه روندی رشد میکند و …، آگاهی و اشرافی مییابد که میتواند در موقعیتهای مختلف، چالشها را به فرصت یادگیری تبدیل کرده و تصمیمهای کارآمدتری بگیرد.
دریچهی اثرگذاری
تلاش میکنم لحظههایی سرشار از کشف و یادگیری برای بچهها بسازم. سعیام بر آن است که حضوری مفید و مؤثر برای بچهها داشته باشم. به پیامد رفتارهایم فکر می کنم و مسئولانه روند کارم را مرور و اصلاح میکنم.
دغدغههایی از این دست عمق کار یک مربی را تضمین میکند؛ اما باز هم کافی نیست. رشد و یادگیری پدیدهای فرهنگی-اجتماعی است. مربی تنها یکی از منابع و عوامل رشدی به شمار میآید. خانواده، دوستان و جامعهی بزرگتر پیرامونی کماثرتر از مربی نیستند. از همین رو، گاهی لازم میشود بتوانیم کارمان (هدف، روش، برنامه و …) را خیلی خوب توضیح دهیم. گاهی لازم است والدین را همراه کنیم؛ والدینی که اغلب پرمشغلهاند. گاهی نیاز است با تبیین تجربههایمان اثری بزرگتر ایجاد کنیم و در راستای یک اصلاح کلانتر در سطح جامعه گام برداریم. این دانستنها و توانستنها است که میتواند ارزش کار یک مربی را از حیطهی کوچک فعالیتش با بچهها تعمیم دهد و اثری بس گستردهتر و عمیقتر بگذارد.
یادگیری مادامالعمر
دریچههایی از این دست پیش رویمان است و هر کدام را که بگشاییم با دنیایی وسیع از تاریخچه، دانش، نظریه، مدل و تجربه مواجه میشویم. قصد داریم با صبر، هشیاری، تحلیل و تیزبینی راهمان را از بین این همه حرف و حدیث پیدا کنیم و پیش برویم. این پیشروی یک تلاش مستمر و همیشگی است و به عنوان مربی همیشه دریچههایی برای گشودن داریم. دریچهها را یکی یکی میگشاییم و با دنیای بچهها آشنا و آشناتر میشویم.
دورهی بازاندیشی و کودک
در نخستین گام دریچهی فلسفی را کمی باز میکنیم و نگاهی به سرزمین آموزش میاندازیم؛ همانجا که ارزشها و دغدغههای ما قرار دارند و در کنار ما فیلسوفان، روانشناسان و جامعهشناسان زیادی هم حضور دارند و حرفهایی زدهاند که بعضاً در رد و مخالفت هم هستند.
در دورهی بازاندیشی و کودک (دورهی پیشِ رو) جغرافیای آموزش را در مینوردیم و مفاهیمی بنیادین را به بحث و گفتوگو میگذاریم.
هر کدام از ما انگارهها، باورها و تصویرهایی ذهنی در مورد کودکان، رشد و تربیت آنها داریم. این انگارهها اساس روابط و کنشهای ما را تشکیل میدهد. به تجربه دریافتهایم که این باورها در خیلی از گلوگاهها با هم سرِ سازگاری ندارند. مثلاً:
وقتی به آزادی و قدرت انتخاب بچهها باور داشته باشیم، چگونه با اختلافات به وجود آمده در اثر انتخاب متفاوت دو کودک مواجه میشویم؟
آیا رشد و یادگیری یک موتور درونی و قدرتمند در کودکان است و اگر در فرایند رشد آنها مداخله نکنیم در یک مسیر خودبهخودی بهترینها اتفاق میافتد؟ در این صورت با کودکانی که هیچ میل و انگیزهای برای یادگیری یا تجربهی موقعیتهای جدید نشان نمیدهند چه باید کرد؟
طبیعت زیستی کودکان در خیلی از جاها مسیر اخلاقی-فرهنگی را طی نمیکند و چهبسا سر ناساز با آن داشته باشد. نقطهی تعادل را در کجا مییابیم؟
آیا کودکان برای طی فرایند رشد و یادگیری نیاز به راهنما و بلدِ راه دارند؟ حدود این راهنمایی چیست؟ و تعارضات بنیادی راهنمایی-کشف را چگونه حل میکنیم؟
و خیلی تعارضات دیگر.
در دورهی بازاندیشی و کودک تلاش میکنیم باورهایمان را بیرون بکشیم، تعارضات میان آنها را شناسایی کنیم و با پیریزی چارچوبی شناختی-فلسفی به سمت انسجام این انگارهها و باورها گام برداریم. در این دوره به موضوعات و مباحثی نظیر:
انسان و غریزهی یادگیری
انسان زیستی و انسان فرهنگی
ذهن، شناخت و ارزشیابی
قدرت و سلطه
جبر، انتخاب و آزادی
خردبانی و خردورزی
پداگوژی و آینههای فرهنگی
برنامهی درسی برآمدنی
و … میپردازیم.
در خلال موضوعات این دوره تلاش میکنیم شناختی هم نسبت به رویکرد غالب در خانهی یادگیری رها به دست دهیم. این آشنایی گامی مهم در همسویی و همراهی با برنامههای رها خواهد بود و پیشاپیش از حضورتان در این دوره قدردانی میکنیم.
مهلت ثبت نام به پایان رسید
8 هفته
زمان دوره
1.500.000 تومان
هزینه دوره
مشخصات دوره:
این دوره در هشت هفته برگزار میشود.
- هر هفته روزهای سهشنبه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ جلسهای نظری خواهیم داشت و به طرح مسألهها میپردازیم. حضور مرتب شرکتکنندگان دوره در این جلسهها الزامی است.
- شرکتکنندگان به تناوب در صبحهای یکی از روزهای یکشنبه و سهشنبه به عنوان مشاهدهگر در کنار فعالیت بچهها در پارک چیتگر حضور مییابند. این مشاهدهگری از سویی پرسشهایی را به وجود میآورد که به کیفیت جلسههای نظری کمک میکند و از سوی دیگر توأم با تمرینهایی است که به رشد مهارتهای مشاهدهگری میانجامد.
- در کنار اینها فضای مجازی در طول هفته بستری خواهد بود برای گفتوگو، طرح پرسش و هماندیشی.
- شروع دوره سهشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ خواهد بود.
هزینهی شرکت در این دوره یک و نیم میلیون تومان است که در صورت ثبتنام سه نفر و بیشتر شامل ۲۰ درصد تخفیف میشود.
این دوره پیشنیاز همکاری با خانهی یادگیری رهاست. بسیار خرسند خواهیم شد که پس از اتمام دوره، با علاقهمندان وارد مراحل بعدی کار شویم؛ هرچند که شرکت در این دوره به منزلهی قطعیت همکاری نیست و تعهدی برای خانهی یادگیری رها ایجاد نمیکند.